Tekenen in de wondertuin
Boekje gemaakt bij de lessenserie Tekenen in de wondertuin voor de Rosa Boekdrukkerschool in Amsterdam. Juli 2019
De Zachte Atlas van de Mercatorbuurt
Publicaties bij community art project De Zachte Atlas van de Mercatorbuurt Boek, ansichtkaart en poster Judith Zwaan Januari 2013, 58 pagina's geïllustreerd
Wat is dàt nou weer? Actuele kunst in de beeldende praktijkles
Artikel in Kunstzone, tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs in Nederland. Judith Zwaan en Noek Zwaan April 2011
Kunstzone_4-2011 artikel Wat is dat nou weer – Actuele kunst in de beeldende praktijkles
Net als de kunst is de kunsteducatie in voortdurende ontwikkeling. In een tijd die wordt gekenmerkt door een veelheid aan nieuwe stijlen, stromingen, media en materialen worden docenten beeldend uitgedaagd hun vakinhoudelijke kennis, van beeldende techniek tot kunsteducatieve theorie, actueel te houden. Docenten ondervinden problemen bij het behandelen van actuele kunst, waardoor velen het onderwerp liever mijden. Wij onderzochten welke manieren een aantal docenten beeldend heeft gevonden om de actuele kunst in hun praktijklessen op het voortgezet onderwijs te integreren.
Actuele kunst in de beeldende productieve les in de bovenbouw van het VWO / J. Zwaan, N. Zwaan
Praktijkonderzoek Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Master Kunsteducatie. Judith Zwaan en Noek Zwaan Juni 2010, 39 pagina's
Actuele kunst in de beeldende productieve les
Onderzoek naar de praktijkkennis van docenten beeldende kunst en vormgeving met betrekking tot het onderwerp van actuele kunst in de beeldende productieve les. Met als deelvragen: Welk actuele kunst achten docenten in het voortgezet onderwijs geschikt om te behandelen of als uitgangspunt te nemen in hun lessen beeldende vorming en waarom? Welke didactische aanpak hanteren de docenten? Aan het onderzoek werkten vier docenten Beeldende kunst en vormgeving in het voortgezet onderwijs (havo en vwo) mee. Onderzoeksinstrumenten die gebruikt werden zijn: ‘concept mapping’ en ‘stimulated recall’.
Gebouw(d) in West
Artikel in NWC De Ezel over het project Gebouw(d) in West, een schoolbreed kunsteducatief project over bouwen en architectuur met kinderen, ouders en team van de Sint Janschool in Amsterdam West. Judith Zwaan Zomer 2010
Culturele diversiteit en geëngageerde cultuureducatie in het primair onderwijs
Literatuuronderzoek Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Master Kunsteducatie Judith Zwaan Juli 2009, 20 pagina's
Culturele diversiteit en geëngageerde cultuureducatie in het primair onderwijs