Bio

Opleiding

1980-1984 Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming, nu de Breitner Academie.

1984-1986 studie aan de Accademia di belle Arti in Florence, afdeling Beeldhouwen, en een verblijf van een half jaar in Rome.

2010 afgestudeerd aan de master Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Beeldende kunst versus kunsteducatie

In de tijd dat ik afstudeerde als docent beeldende vorming, ervoer ik een tweespalt tussen het werkveld van de kunsteducatie en de professionele kunstwereld. Het voelde alsof je als kunstdocent niet tegelijk professioneel beeldend kunstenaar kon zijn, en andersom.

Na het volgen van de master Kunsteducatie vielen beide vakgebieden voor mij samen. Het een sloot het ander niet langer meer uit. Sterker nog: een kunstproject in het onderwijs zie ik, net als een community art project, als onderdeel van mijn praktijk als beeldend kunstenaar. Het project op zich zie ik als een kunstwerk. Wat het teweeg brengt bij de deelnemers, of het nu leerlingen zijn op een basisschool, of kinderen, jongeren en volwassenen bij een community art project, is net zo waardevol als de ervaring van een bezoeker in een museum of bij een expositie.

Het Leeskasteel, project voor alle groepen van basisschool de Klipper in IJmuiden

Kunstblik

Tijdens de interdisciplinaire master Kunsteducatie werd ook het belang van interdisciplinair en vakoverstijgend werken voor mij duidelijk. Tijdens de opleiding werkte ik samen met dramadocent Diane Carp aan een interdisciplinaire voorstelling, die het begin was van onze professionele samenwerking in Kunstblik. Wij ontwerpen vakverstijgende interdisciplinaire projecten, workshops en lessenseries voor PO, VO en hoger onderwijs over onderwerpen uit onder andere het vak geschiedenis, zoals het slavernijverleden.

Galerie Ei

Bij mijn atelier in Amsterdam West heb ik een ruimte aan de straatkant met een grote etalage. Deze ruimte gebruik ik als tentoonstellingsruimte met de naam Galerie Ei. Naast het tentoonstellen van mijn eigen werk als beeldend kunstenaar vinden er regelmatig groepsexposities met andere kunstenaars plaats en presentaties van kunstprojecten op scholen of community art projecten.