In februari en maart 2022 nam ik als gastdocent deel aan het project Ancestors unKnown Nederland, waarin leerlingen van groep 7 en 8 van verschillende scholen in Amsterdam op zoek gaan naar hun familiegeschiedenis. Een mooi project waarin de kinderen meer over hun familie en over zichzelf ontdekken en leren over migratiegeschiedenis en het slavernijverleden. Mijn collega Diane Carp en ik ontwikkelden en verzorgden een gastles over het slavernijverleden en een laatste les waarin kinderen in een museumdoos konden vormgeven wat zij gevonden hadden over hun familie tijdens het project.
De les over het slavernijverleden bestaat uit een presentatie met beeldmateriaal o.a. over de Driehoekshandel, VOC en WIC, het verhaal van Quaco die als kleine jongen werd meegenomen door Nederlanders uit het Slavenfort van de WIC in Elmina (in het huidige Ghana), het leven op de plantages op Curaçao en in Suriname en het verzet van tot slaaf gemaakten.
Geïnspireerd op de traditionele Adinkra symbolen en stempels in de Goudkust, het huidige Ghana, maken de leerlingen daarna een eigen stempel met een symbool voor hun familie. Daarmee bestempelen ze gekleurd papier waarmee de museumdoos wordt bekleed waarin zij hun stamboom en foto’s, voorwerpen en documenten die zij gevonden hebben over hun familie, een plek geven.
In de laatste les waarin de museumdozen werden uitgewerkt maakten zij ook zichzelf, ten voeten uit, op een minipodium, voorzien van hun naam en eventueel persoonlijke details. Zo staan zij zelf temidden van hun familieverhaal!
De museumdozen werden aan het eind van het project in de scholen tentoongesteld. Een aantal kinderen werd geïnterviewd en filmpjes van deze interviews en foto’s van de lessen en kinderen met hun dozen werden opgenomen in de tentoonstelling Stadsverwanten in het Stadsarchief van Amsterdam. De familieverhalen die de kinderen schreven tijdens het project onder begeleiding van de leerkrachten en stagiairs van het Stadsarchief zijn allemaal opgenomen in de collectie en worden voor altijd bewaard!