IAP

Interactieve Audiovisuele Performance (IAP)
Interdisciplinair kunsteducatief project voor het voortgezet onderwijs
Opdrachtgevers: Lectoraat Kunst- en Cultuureducatie van de AHK
                Open Scholengemeenschap Bijlmer
Uitvoering: 2011-2012
Website

Untitled-5 copy

Wat begon als een experiment in interdisciplinaire samenwerking tussen een theatermaker en een beeldend kunstenaar is uitgegroeid tot een educatief kunstproject. Diane Carp en Judith Zwaan ontwikkelden samen dit project voor het voortgezet onderwijs en voerden lessenseries uit met een VMBO 2 klas, een Havo 4 klas en drie Havo 5 klassen op het Zuiderlicht college en de Open Scholengemeenschap Bijlmer in Amsterdam.

IAP is een interdisciplinaire kunstvorm ontwikkeld die de disciplines beeldend, drama en (low-tech) analoge en digitale media met combineert. Korte live voorstellingen worden met een minicamera, beeldmateriaal, simpele attributen, geluidseffecten en projectie op een groot scherm uitgevoerd waarbij door een commentaarstem levensechte dilemma’s worden voorgelegd aan het publiek.

Audiovisuele lessenserie voor de bovenbouw (HAVO/VWO) 

De vorm en techniek zijn aantrekkelijk voor jongeren door de verwantschap met computergames. Inhoudelijk kunnen probleemstellingen uit de belevingswereld van leerlingen op sociaal en maatschappelijk gebied aan de orde komen.

Untitled-8 copy

IAP als vakoverstijgend leermiddel

De structuur van IAP biedt een open frame om leerlingen vakoverstijgend te laten werken. In een lessenserie kunnen leerlingen in groepjes onderwerpen uit andere lesgebieden of sociale thema’s als pesten onderzoeken en hun eigen interpretaties en meningen vormen, en met hun klasgenoten delen in klassikale presentaties.

Uitgebreide informatie is te vinden op de website Interactieve audiovisuele performance

Scroll naar boven